...

5 995 kr inkl. moms

5 656 kr exkl. moms

Ta seglarintyg 1 och 2 på vår seglarkurs

Välkommen till Sjöskolans fantastiska Seglarintyg i Stockholms skärgård! Det är roligt att du överväger att fördjupa dina seglingskunskaper och vi är här för att göra den här resan så spännande och lärorik som möjligt för dig.

Skärgårdsupplevelsen är central för denna kurs. Vi utgår från Dalarö och övernattar ombord. Kanske börjar du också dagen med ett dopp från badbryggan i naturhamnen där vi ankrat? Vår kurs är skapad för dig som älskar skärgården och drömmer om att erövra seglingens värld. Oavsett om du är nybörjare eller redan har några erfarenheter, kommer våra professionella instruktörer att guida dig genom varje steg för att säkerställa att du får den kunskap och självförtroende du behöver för att bli en skicklig seglare.

Under kursen kommer du att lära dig grunderna i segling, från att förstå segelteknik och båtens kontroll till att navigera och hantera olika väderförhållanden. Vi tror på en praktisk inlärningsmetod, så du kommer få gott om chanser att tillämpa dina nya färdigheter under verkliga förhållanden på vattnet. Vi anpassar nivån i svårighetsgrad utifrån dina tidigare kunskaper och färdigheter.

Vi kommer att fördjupa oss i seglingsteknik, inklusive navigering med hjälp av elektroniska instrument, säkerhetsprocedurer och avancerade manövrar. Du kommer även få möjligheten att öva på verkliga exempel och förfina dina färdigheter med större självständighet.

Vårt mål är att inte bara ge dig de nödvändiga certifikaten utan också att skapa en minnesvärd och inspirerande seglingsupplevelse. Vi seglar ombord vår nyrenoverade Scampi 30, som är utrustad och redo med allt vi kan tänka oss för att kunna genomföra en så givande kurs som möjligt. När du är färdig med kursen men ändå känner att du vill fördjupa dig ännu mer, rekommenderar vi vår kurs till Seglarintyg 3, där vi tränar på att hantera segelbåten självständigt både inomskärs och utomskärs i varierande väderförhållanden. Vi ser fram emot att välkomna dig ombord och dela med oss av den här värdefulla kunskapen!

Kurspris:

• Kursavgift: 5 995 SEK inkl 6% moms

Övernattning samt mat ombord vår Scampi 30 ingår. Max 4 deltagare. Vi hjälps åt med matlagning och andra sysslor.

• Examination: 350 SEK inkl 25% moms per intyg, dvs 700 SEK för Seglarintyg 1 och 2.

Kursinnehåll:

• Delar och utrustning, inklusive säkerhetsutrustning
  • Materielvård
  • Seglingsteori och seglingstrimning
  • Hissa, ta ned/bärga, reva och beslå segel
  • Hitta vindögat, lova och falla
  • Kryss-, slag- och gippteknik
  • Manövrering, ankring och tilläggningar
  • Sjömanskap och knopar
  • Väjningsregler, teori och praktik
  • Man över bord
  • Meteorologi

Examination:

Direkt efter kursen genomförs en skriftlig examination. Efter den skriftliga examinationen gås förhöret igenom med var och en individuellt. Resultatet får du veta direkt.

I appen NFB Båtintyg samlas alla dina intyg, digitalt. Appen köper du i Google Play eller AppStore för knappt en hundring. Klarar du examinationen dyker ditt nya intyg upp i appen några dagar efter kursen. Appen är översatt till flera språk och går utmärkt att använda utomlands. Du kan även beställa ett plastkort med dina intyg.

Förkunskaper:

Inga formella förkunskapskrav finns, men för att få bästa behållning av övningen rekommenderar vi att du har kunskaper motsvarande Förarintyget. För att få skriva förhöret måste du vara 16 år, men naturligtvis får yngre deltagare än så vara med på kursen.

Schema:

Kursen pågår från kl. 09 till 18 med övernattning på Ägnö mellan dag 1 och 2.

Lokaler & Båtar
Vi vill snabbt ut i skärgården! Därför ligger vår båt på Dalarö båtklubb, Vadviken. Adressen är Smådalarövägen 1. Avgiftsbelagd parkering finns. Närmsta busshållplats är Kanalbron. Välkommen!

Lärare på denna kursen

Pris:

5 995 kr inkl. moms

5 656 kr exkl. moms

På Sjöskolan fokuserar vi alltid på våra 3 ”P”.

Det betyder att allt vi gör genomsyras av ProfessionelltPraktisk samt Personligt. Sjöskolans alla instruktörer är Professionellt verksamma inom det yrken de föreläser om. Bunkerbåt, seglingscharter, RIB-charter, sjuksyster, brandmän är några av de yrken våra instruktörer har när de inte föreläser hos Sjöskolan.

Även teoretiska kurser har Praktiska moment, så mycket och ofta det är möjligt. Även när kursschemat inte kräver det, vi på Sjöskolan anser att det blir lättare att förstå en maskin om man också får prova att skruva isär den, t.ex.

Vi ser alltid individen i vårt klassrum och anpassar undervisningen Personligt så att alla förstår, samtidigt som alla skall känna det positivt utmanade oavsett förkunskaper.

Om du vill ge bort denna kursen som presentkort så klicka här