...

1 195 kr inkl. moms

956 kr exkl. moms

VHF – SRC

VHF-certifikatet heter Short Range Certificate (SRC). Certifikatet är internationellt och krävs ofta när du skall hyra båt utomlands
Det är viktigt du kan kommunicera med andra båtar från din båt. Många båtägare installerar en marin radio, en så kallad VHF och för att använda VHF krävs certifikat. Det är ofta ett krav på certifikat när du skall hyra båt. Med den här utbildningen får du lära dig hur VHF-radion används ombord och hur sjöräddningen kontaktar och arbetar om du skulle hamna i sjönöd. Förutom teoretisk genomgång ingår det även praktiska övningar i att göra anrop. Vi övar till exempel på den simulator som är ett krav sedan 2017. Du hittar övningssimulatorn, samt provsimulatorn på NFB’s hemsida.

Efter genomförd utbildning är du välkommen att skriva provet, cirka 1 vecka senare.

Utbildningens innehåll

På en moderna VHF finns det en distress-knapp, den knappen tillhör Global Maritima Distress and Safety System (GMDSS) som är en del av det globala räddningssystem som kan rädda just dig när du råkat illa ut.

Går du SRC/VHF-kurs hos oss får du lära dig allt om;

• Vad IMO; SOLAS; JRCC och MSI Sweden är för något
  • Tillstånd för VHF-anläggningen du har i båten
  • SRC-certifikatet och dess betydelse
  • MMSI-numret och vad ATIS är för något
  • GMDSS-systemets alla delar och hur de täcker in världen om du hamnar i nöd långt från Sverige
  • Anrop och meddelande, allt från vanliga anrop till nödmeddelande som börjar med ordet Mayday!
  • Bokstavering med det internationella alfabetet, alfa, bravo, charlie, delta, osv.

Lokal
Göteborg – Pråmen, Adolf Edelsvärds gata, Klippan.

Lärare på denna kursen

Pris:

1 195 kr inkl. moms

956 kr exkl. moms

(21 kundrecensioner)

På Sjöskolan fokuserar vi alltid på våra 3 ”P”.

Det betyder att allt vi gör genomsyras av ProfessionelltPraktisk samt Personligt. Sjöskolans alla instruktörer är Professionellt verksamma inom det yrken de föreläser om. Bunkerbåt, seglingscharter, RIB-charter, sjuksyster, brandmän är några av de yrken våra instruktörer har när de inte föreläser hos Sjöskolan.

Även teoretiska kurser har Praktiska moment, så mycket och ofta det är möjligt. Även när kursschemat inte kräver det, vi på Sjöskolan anser att det blir lättare att förstå en maskin om man också får prova att skruva isär den, t.ex.

Vi ser alltid individen i vårt klassrum och anpassar undervisningen Personligt så att alla förstår, samtidigt som alla skall känna det positivt utmanade oavsett förkunskaper.

Om du vill ge bort denna kursen som presentkort så klicka här